چگونه میتوان از تبلیغات ویدئویی کافه بازار برای افزایش آگاهی از برند استفاده کرد؟
یکی از بهترین راههای افزایش میزان آشنایی با برند به صورت آنلاین، تبلیغات ویدئویی در موبایل است. اگرچه برای تبلیغ برند، محصولات یا خدمات راههای متعددی وجود دارد اما اخیرا روشهایی در تبلیغات بهوجود آمده که نتایج حاصل از آنها، اثرگذارتر بودنشان را نسبت به دیگر روشها اثبات کرده است.اطلاعات بیشتر در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
پیشبینی شده که تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد کاربران تلفنهای هوشمند در جهان به حدود ۴ میلیارد نفر برسد. این رقم ارتباط زیادی با گسترش تبلیغات موبایل دارد. برآوردها نشان میدهد با رویهای که بازاریابها در پیش گرفتهاند تنها در آمریکا تا سال ۲۰۲۲، ۲۵ میلیارد دلار صرف تبلیغات موبایل میشود. در ایران نیز تبلیغات ویدئویی رشد روزافزونی پیدا کرده، طوریکه تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن کافه بازار، ۴۵ میلیون کاربر را مخاطب قرار میدهد. کافه بازار، که به عنوان بزرگترین فروشگاه برنامههای اندرویدی ایران شناخته میشود، در بخش فیلم و سریال خود، فضایی ویژه برای مخاطبان ایجاد کرده است. همچنین کسبوکارها و تبلیغکنندگان میتوانند تبلیغات ویدئویی خود را به صورت هدفمند به دید میلیونها مخاطب برسانند.
جدا از پتانسیلهایی که بازاریابی ویدئویی برای بازاریابها فراهم کرده، این یک حقیقت است که مخاطبان، محتوای ویدئوها را سریعتر و راحتتر درک میکنند. حتی یک میکرو ویدئوی ۱۰ ثانیهای میتواند داستان یک برند را طوری تعریف کند که تعداد زیادی مخاطب، بیش از هر نوع محتوای دیجیتال دیگری بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
با شانس بزرگی که از این راه به سراغ بازاریابهای دیجیتال آمده، آنها چگونه باید در راه افزایش آشنایی با برند با ویدئوهای موبایل که منجر به افزایش فروش، درآمد و سود میشود، از این امکان بهترین بهره را ببرند؟ با خواندن این مطلب پاسخ تمام پرسشهای خود را درباره تبلیغات ویدئویی در موبایل پیدا میکنید و با کاربردیترین نکات مربوط به تبلیغات ویدئوی موثر آشنا میشوید.
تبلیغات ویدئویی در موبایل
تبلیغات ویدئویی در موبایل
تبلیغات ویدئویی در موبایل نوعی از تبلیغات دیجیتال هستند که به شکل ویدئو بر روی دستگاههای موبایلی مثل تلفنهای هوشمند و تبلتها که معمولا از اتصالات اینترنتی بیسیم استفاده میکنند، نمایش داده میشوند. با توجه به طبیعت این دستگاهها که نسبت به دستگاههای الکترونیکی قدیمی که برای بازاریابی دیجیتال از آنها استفاده میشد (مثل لپتاپ و کامپیوترهای رومیزی)، صفحههای نمایش کوچکتری دارند، این نوع از تبلیغات برای نمایش در صفحاتی با سایز صفحه موبایل طراحی میشوند.برای یادگیری بیشتر در بهترین دوره بازاریابی دیجیتال شرکت کنید.
ویژگی دیگر این دستگاهها که آنها را برای بازاریابها ایدهآلتر میکند، قابل حمل بودن آنهاست. از آنجا که این دستگاهها همیشه با کاربران همراه هستند، بازاریابها میتوانند مخاطبان خود را در هر مکان و هر زمانی مورد هدف قرار بدهند.
هرچه زودتر بازاریابها به اهمیت تبلیغات ویدئویی در موبایل پی ببرند، کمپینهای تبلیغات ویدئویی آنها بهتر عمل خواهد کرد. تبلیغات ویدئویی کافه بازار که با همکاری تپسل محقق شده است، نمونهای از تبلیغات ویدئویی معروف ایران است. علت محبوبیت این تبلیغات، بیشتر بخاطر نمایش آن در موبایل است. اکنون بیش از 80 درصد ترافیک اینترنت دنیا روی موبایل است، پس چه فضایی بهتر از این!
این نوع از تبلیغات دیجیتال نیز مانند انواع دیگر آن، فرمت خاص خود را دارند که بازاریابها از آن استفاده میکنند.
ویدئوهای پیشنمایشی تعاملی در اپلیکیشنهای موبایل: این مدل از تبلیغات ویدئویی در موبایل، پیش از آنکه کاربر اجازه دسترسی به استفاده از اپلیکیشن را داشته باشد، نمایش داده میشوند. زمان این نوع تبلیغات معمولا 10 ثانیه است. در کافه بازار نیز شما امکان تبلیغ ویدئوی خود در ابتدا و وسط فیلم و سریالها را دارید. همچنین کاربران امکان رد کردن تبلیغات در 10 ثانیه ابتدایی را ندارند.
ویدئوهای پیشنمایشی استاندارد در وب و اپلیکیشنهای موبایل: این نوع از تبلیغات ویدئویی در موبایل، در مرورگرهای وب و اپلیکیشنهای موبایل و معمولا پیش از نمایش محتوا، نشان داده میشوند.
ویدئوهای مستطیلی متوسط سایز ۳۰۰x۲۵۰ وب در تبلت که با ضربه مخاطب بر روی آن، نمایش داده میشوند: ویدئوهایی مانند مثالهای قبل، با تفاوت در سایز که بهصورت تمامصفحه و فقط در تبلت پخش میشوند و تنها زمانی صدا دارند که کاربر بر روی ویدئو یک ضربه بزند.
بنرهای ۳۲۰x۵۰ اپلیکیشنهای تلفن هوشمند که با ضربه مخاطب بر روی آن، نمایش داده میشوند: این نوع تبلیغات موبایل، بنرهای متحرکی هستند که هنگام تعامل کاربر با اپلیکیشنهای تلفنهای هوشمند نمایش داده میشوند. این تبلیغات بیشتر در میانهی استفاده از اپلیکیشنهای بازی نشان داده میشوند.ویدئوهای رایگان دوره بازاریابی دیجیتال را ببینید.
پس از درک مفهوم تبلیغات ویدئویی در موبایل و انواع آن، نوبت به آگاهی از مزایای این نوع تبلیغات میرسد. همانطور که گفته شد، با گسترش روزافزون کاربران موبایل، مزایای تبلیغات ویدئویی در موبایل نیز در طول زمان گستردهتر میشود.
رسیدن به تعداد بالایی از بازدیدکنندگان که با محتوا تعامل برقرار کردهاند: تبلیغات ویدئویی در موبایل فرصت تعامل مخاطبان با محتوایتان را افزایش میدهد و اقدمات آنان، امکان آشنایی تعداد بیشتری از افراد با شما را برایتان فراهم میکند.
امکان گسترش دسترسی: به وسیله کمپینهای تبلیغات ویدئویی، بازاریابها میتوانند به غیر از مخاطبانی که از کمپینهای مختلف دسکتاپ و فرمتهای دیگر تبلیغات به دست میآورند، مخاطبان خود را گسترش داده و با دسترسی به تعداد بیشتری از کاربران موبایل، آشنایی با برند خود را در فضای آنلاین افزایش دهند.
افزایش ۳ برابری جذابیت، از دید مخاطبان: از آنجا که مخاطبان با ویدئوها آسانتر از دیگر محتواهای دیجیتال تعامل برقرار میکنند، احتمال آنکه ویدئوی شما را تماشا کرده و پس از آن اقدام مناسبی در جهت گسترش آشنایی با برند شما انجام دهند، بیشتر است.
ارائه تبلیغات ویدئویی در موبایل با قابلیت مشاهده بهصورت تمامصفحه: دیگر ویژگی جالب این قالب تبلیغاتی این است که به بازاریابها امکان میدهد برای جلب توجه کامل مخاطب، ویدئوی تبلیغاتی را بهصورت تمامصفحه پخش کنند.
نکاتی درباره موفقیت در تبلیغات ویدئویی در موبایل
از آنجا که کاربرد و اهمیت گوشیهای موبایل نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ بیشتر شده است، توجه به تبلیغات موبایلی بسیار اهمیت دارد. موبایل با بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان، دلایل بزرگی به بازاریابها میدهد تا از پتانسیلهای بسیارش بهره ببرند. کاربران موبایل روزانه وقت زیادی را صرف پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی کرده و با محتواهای آنها تعامل برقرار میکنند. بنابراین استفاده درست از این موقعیت بزرگ و برقراری تعامل با مخاطبان دستگاههای موبایل برای بازاریابهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد.
با وجود این، یک راه خاص و ویژه برای موفقیت در زمینه تبلیغات ویدئویی در موبایل وجود ندارد، بلکه نکات مختلفی هست که به شما کمک میکند در راه بازگشت سرمایه (ROI) از تبلیغات ویدئویی در موبایل، موفقتر عمل کنید. تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشنهایی مانند کافهبازار آگاهی از برند شما را افزایش میدهد و در نهایت شما را به مشتریان بیشتر و درآمد افزونتر میرساند. اما برای ساخت ویدئوی بهینه و کارآمد باید نکات زیر را در نظر بگیرید.
کافه بازار با وجود ۲۷ میلیون دقیقه تماشای ویدئو در روز و ارائه ۹۰ میلیون جایگاه تبلیغاتی در ماه، نقش مهمی در رشد تبلیغات ویدئویی در موبایل در ایران داشته است. گزینه رد کردن آگهی ویدئویی در بازار، پس از ۱۰ ثانیه نمایان میشود که در مقایسه با سایر پلتفرمهای تبلیغات ویدئویی ۴ ثانیه بیشتر است. اما محتوای ارائه شده در تبلیغات ویدئویی بازار، خوشایند بودن آن را برای کاربران تضمین کرده است و به تبلیغکننده اطمینان میدهد که پیامش را به مخاطب انتقال میدهد. دیگر مزیت تبلیغات ویدئویی در بازار این است که بهخاطر گستردگی مخاطبانش، امکان هدفگذاری گروههای مختلفی از کاربران در آن وجود دارد.
بهینهسازی سایز و طول ویدئو
بازاریابی ویدئویی در دستگاههای موبایل باید تا حد امکان سبک باشد تا بارگیری آن در تمامی دستگاههای موبایل سریع صورت بگیرد. وقتی به این هدف دست پیدا میکنید که نسبت به کوتاه بودن طول ویدئو و سنگین نبودن آن از نظر سایز اطمینان داشته باشید. در این صورت حتی در ارتباطاتی با پهنای باند نسبتا ضعیف نیز ویدئوی شما سریعتر بارگیری میشود. توصیه میشود ویدئوی موبایلی شما ۱۵ ثانیه یا کمتر باشد. فقط مطمئن شوید که کیفیت ویدئوی شما از بین نرفته و داستان برند شما را بهخوبی منتقل میکند.برای مطالعه بیشتر ویدئوهای دوره دیجیتال مارکتینگ را ببینید.
ارائه پیشنهاد باارزش به مخاطبان
هدف کمپین ویدئویی شما در موبایل، به دست آوردن تبدیل (کانورژن) و فروش محصولات یا خدمات بیشتر است. طبیعتا به این موضوع آگاهید اما نکتهای که باید به آن توجه کنید، این است که نباید فقط محصول یا خدمات خود را در ویدئو تبلیغ کنید، بلکه باید راهی برای یک اقدام و واکنش باز کنید. یعنی یک کالتواکشن برای مخاطب بگذارید.
بهطور مثال باید در ویدئوی تبلیغاتی خود یک پیشنهاد باارزش به مخاطب ارائه دهید تا آنها با محتوای شما ارتباط برقرار کنند، آن را به اشتراک بگذارند و در خاطرشان ثبت شود. این کار مستلزم ایجاد ویدئوهایی باکیفیت است که موضوعی را به مخاطبان شما آموزش دهند، آنها را سرگرم کنند و یا برای آنان الهامبخش باشند. اینها انواع ویدئوهایی هستند که بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند و احتمالا مورد توجه بیشتری قرار میگیرند.
داشتن یک استراتژی برای تولید ویدئو همیشه خوب است. این استراتژی باید در راستای ساختن ویدئوهایی باشد که علاقه قلبی مخاطبانتان را جلب کند و ویدئوی شما را در ذهن آنها ماندگار سازد. به این وسیله آنها دوباره به سایت شما مراجعه میکنند و اقدامات دیگری انجام میدهند که باعث افزایش فروش و در نهایت سود شما خواهد شد.
از نکات قابل توجه تبلیغات ویدیویی کافه بازار، امکان هدفگذاری دقیق مخاطبان است. در این تبلیغات هدفگذاری براساس موقعیت جغرافیایی، جنسیت و رده سنی (بر اساس موضوعات محتوا) امکانپذیر است. به عنوان مثال اگر شما صاحب اپلیکیشنی برای کودکان هستید، میتوانید کارتونها و انیمیشنهای کافه بازار را به عنوان موضوعات مرتبط با اپلیکیشن خود انتخاب کنید تا تبلیغات شما، تنها به مخاطبان این برنامهها نمایش داده شود.
حفظ مشخصههای خاص برند در ویدئوهای موبایل
بسیاری از بازاریابها فراموش میکنند که برندینگ در تبلیغات ویدئویی ضروری است. زیرا تمرکز آنها بر روی جلب توجه مخاطب است و این باعث میشود حفظ ویژگیهای خاص برند نظیر لوگو، رنگهای برند، مدل فونت و تن صدا را در ویدئو از یاد ببرند. این مشخصهها، هویت برند را زنده نگه میدارند.
وقتی به عنوان بازاریاب، ویدئوی تبلیغاتی میسازید باید حواستان به حفظ این ویژگی باشد. مهم نیست در کجای ویدئو اما باید مطمئن باشید که این مشخصات در ویدئو نشان داده میشوند. مزیت دیگر این کار، کمک به ماندگاری در ذهن مخاطبان کسبوکارتان است. آنها پس از مدتی هرجا ویژگیهای برند شما را ببینند، بیدرنگ آن را خواهند شناخت.
اغلب برندهای بزرگ مثل اپل، آمازون، مکدونالد و… با لوگوها و رنگهای مخصوص خودشان شناخته میشوند. بنابراین بسیار مهم است به یادتان بماند دست کم لوگوی خود را در تبلیغات ویدئویی در موبایل بگنجانید تا برندتان زنده بماند.
ساخت ویدئوهای باکیفیت
شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر ویژگی پخش خودکار ویدئو در دستگاههای موبایل را دارند. این یعنی ویدئوی شما حتی پیش از آنکه مخاطب بر روی آن کلیک کند تا صدادار شود، شروع به پخش میکند. معمولا وقتی بر روی این ویدئوها ضربهای زده شود، آنها به صورت تمامصفحه و صدادار پخش میشوند. اما حقیقت این است که عمده بازدیدکنندگان، صدا را در دستگاههای موبایل خود فعال نمیکنند. این نشان میدهد که شما برای جلب توجه مخاطب و رساندن پیام خود به آنان زمان کوتاهی دارید؛ همان چند ثانیه اول، قبل از آنکه آنها به پیمایش صفحه ادامه داده و ویدئوی شما را رد کنند.
تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن کافه بازار!
تبیغات ویدئویی کافه بازار به شما کمک میکند تا کمپین تبلیغات ویدئویی خود را به 40+ میلیون کاربر اپلیکیشن بازار نمایش دهید و آگاهی از برند و تعداد نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهید.
یکی از راههای خوب برای رساندن پیام به مخاطب بدون وجود صدا، استفاده از متن (کپشن) در ویدئوست. کپشنها یا متون راه بسیار ساده اما بزرگی در رساندن پیام شما هستند. اما یادتان باشد استفاده بیرویه از متن هم در ویدئو کار جالبی نیست.
وجود یک کالتو اکشن (CTA) واضح
حتی اگر ویدئوی بسیار خوبی برای تبلیغ موبایلی خود بسازید، اگر کالتو اکشن واضحی نداشته باشید نمیتوانید مخاطبان خود را به انجام هیچ اقدامی تشویق کنید. بهطور کلی یکی از مهمترین کارهایی که باید در ویدئوی خود انجام دهید، مشخص کردن این است که مخاطب باید چه اقدامی انجام دهد؟ دعوت به یک اقدام میتواند کلیک بر روی دکمههایی مانند «بیشتر بدانید»، «ثبت نام کنید»، «دانلود کتاب»، «عضویت» و… باشد.
بدون وجود یک کال تو اکشن شفاف، کمپین موبایلی شما از رسیدن به نتایج مطلوب بازمیماند.
بهترین مکانهای قرار گرفتن CTA:
Pre-roll: دکمه CTA را پیش از شروع ویدئو قرار دهید که حتی اگر مخاطب کل ویدئو رو ندید، CTA را ببیند.
Mid-roll: دکمه CTA را جایی میان شروع و پایان ویدئو قرار دهید تا مخاطب زمانی آن را ببیند که به نقطه اوج برقراری تعامل با ویدئوی موبایلی شما رسیده است.
Post-roll: دکمه CTA را در انتهای ویدئو قرار دهید تا مخاطبی که بیشترین علاقه را داشته و کل ویدئوی شما را تماشا کرده آن را ببیند. ضمن اینکه در این مرحله احتمال اینکه محصول یا خدمات شما را بخرد بیشتر است.
اگر میخواهید برای افزایش نصب اپلیکیشن خود، از تبلیغات ویدئویی کافه بازار استفاده کنید، استفاده از کالتو اکشن برای شما لازم و ضروری است. نحوه کارکرد این بخش هم به این شکل است که وقتی کاربر روی دکمه نصب اپلیکیشن کلیک میکند، ویدئوی در حال پخش، قطع نمیشود بلکه نصب اپلیکیشن، هم زمان با پخش ویدئو شروع میشود و پس از اتمام ویدئو، نوتیفیکیشن نصب آن ظاهر میشود. این کار هم موجب کند شدن سرعت پخش ویدئوها نمیشود و هم کاربر را در هنگام تماشای ویدئو آزار نمیدهد.
بهینهسازی ویدئو برای تمامی پلتفرمهای شبکههای اجتماعی
از آنجا که کاربران با دستگاههای گوناگون موبایل از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بازدید میکنند، اگر وقت خود را پیش از ارسال ویدئو در تمامی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بر روی بررسی آن بگذارید، به نفعتان تمام میشود.
ابعاد مناسب هر پلتفرم شبکههای اجتماعی را در تصویر زیر مشاهده کنید:
ابعاد مناسب هر پلتفرم شبکههای اجتماعی
جمعبندی مطلب
تبلیغات ویدئویی در موبایل و بازاریابی، یکی از مهمترین راههای تعامل با مخاطب است. از این رو بسیار مهم است که بازاریابهای دیجیتال موثرترین راههایی که منجر به انجام یک اقدام بهوسیله مخاطبان، تبدیل شدن آنها، خرید و یا ایجاد اشتراک میشود را بدانند.
مهم است که بازاریابها بدانند چه کاری بهطور خاص برای هر برند بهتر جواب میدهد و دقیقا چه زمانی باید آن را اجرا کرد. درک نیازهای مخاطب به شما کمک میکند تبلیغات ویدئویی در موبایل را بهتر اجرا کنید. اگر بدانید مخاطبان هدف شما بیشترین وقت خود را در کدام شبکه اجتماعی میگذرانند، میتوانید به موثرترین شیوه آنها را مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید. یا اگر فکر میکنید مخاطبان شما عاشق فیلم و سریال هستند، اپلیکیشن کافه بازار بهترین گزینه است.
اگر در ابتدای راه تبلیغات ویدئویی هستید، از اینکه از مخاطبان خود بخواهید در بخش نظرات به ارتقای پست شما کمک کنند، اجتناب نکنید. و همچنین اگر درباره موضوعی شک دارید، از پرسیدن آن در بخش نظرات خودداری نکنید.
نظرات خود را نیز درباره دنیای تبلیغات ویدئویی در موبایل با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: تپسل